Fyfan, så jävla läskigt!

(Kanske något flummigt inlägg men läs om ni orkar)
Idag var Isabelle med mig i stallet igen och det var planerat att jag skulle rida och sen också att hon skulle få prova rida lite. Jag red på som vanligt i padocken, då kommer där två hästar till och ska rida, inga problem tänkte jag. Och det var inga problem tills Biggan börjar strula med sitt sparkande igen...
Hon vill direkt komma undan när det blir jobbigt och det kan jag ju förstå i och med att hon inte varit igång så hårt under den senaste tiden. I början i galoppen gick bra utan sparkar men direkt jag började kräva liiiiiiiiiiiite (att hon skulle gå på ett spår istället och inte sticka ut röven och gå på två) så började hon sparka och sen slutade hon typ aldrig...
Men jag ville ändå bara galoppera en ända gång utan någon spark, utan något krav och sen avsluta, för att hon inte skulle vinna men det gick ju inte så jag gav faktiskt upp. Och när hon håller på och sparkas så är det så sjuuukt jobbigt för kroppen på något vis, jag blev i alla fall så sjukt trött och ganska illamåeende.
Efter jag ridit (blev aldrig att Isabelle fick rida för det var trångt i padocken) så fixade jag iordning Biggan, resten i boxen och körde sen hem. Men då märkte jag något konstigt i mitt synfält, ett flimmer liksom, som sen blev värre och värre när jag kommit hem så jag blev ju såklart jätterädd och mamma visste heller inte vad det va och tyckte jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen och höra. Och det gjorde jag. Jag berättade allt, att jag ridit, blivit trött, fått flimmer i synfältet osv. Då sa hon att hon tyckte som det lät som jag överansträngt mig, druckit ev. ätit för lite och min kropp kanske var extra svag/utsatt idag och att jag skulle vila och dricka vatten och något sött. Det gjorde jag och flimmrandet framför ögonen försvann, som tur va! Nu har jag bara extremt ont i huvudet och hade innan riktigt ont i ögonen också... Riktigt läskigt!
Flimmret var inte nådigt, jag kunde inte ens läsa på datan. Dock varade flimmret kanske bara 30 minuter och jag hoppas aldrig att jag får det igen! Måste bli bättre på att dricka, så jäkla viktigt!

Sen så goolade jag såklart på detta och det är tydligen ögonmigrän som jag haft! Texten är tagen från Wikipedia:

Ögonmigrän (auramigrän eller retinal migrän) drabbar en av tio personer med migrän och ofta folk med högt blodtryck. Ögonmigrän yttrar sig typiskt som ett flimrande någonstans i synfältet, följt av ett gradvis ökande område med synfältsbortfall. Synfältsstörningen varar sällan mer än 20-30 minuter, Den följs ibland av en del huvudvärk. Tillståndet tycks bero på tillfälligt förändrad elasticiteti en del av hjärnans blodkärl. Ögonmigrän är helt ofarlig och leder varken till bestående synpåverkan eller till annan sjukdom. Om migränattackerna tenderar att komma ofta kan förebyggande medicinering eventuellt prövas. I så fall sker detta i samråd med neurolog. Ögonmigrän är vanligast hos yngre människor.

Grejen var att flimmret satt på båda ögonen, mest på höger öga (höger sida) och lite på vänstra ögat (på höger sida). Då hittade jag dehär vilket stämmer in EXAKT hur det var:

Om synfältet för båda ögonen är påverkat, sitter "felet" i eller bakom synnervskorsningen. Vid ex.vis cirkulationspåverkan på synbanan i vänstra delen av hjärnan har båda ögonen svårt att se åt höger. Ofta tycks det istället (felaktigt), som om endast höger öga har drabbats av en synpåverkan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0