Flippanbett

Något jag läst lite om och är väldigt sugen på är ett såkallat Flippanbett som är på bilden här nedan.
Det ser väldigt ''hemskt'' ut men är bara något skarpare än vad vanligt tränsbett är, plus att man kan välja hur skarpt man vill ha det genom att bara använda en tygel, en tygel med delta eller två tyglar osv osv. 
Vad bettet gör och vad jag har läst så ska det hjälpa hästen att inte hänga i munnen och bli lättare att korta upp, och det är precis det jag behöver med Biggan, vill ha ett något skarpare bett än vanligt tvådelat tränsbett men ändå inte för skarpt. För när jag hoppar så vill hon gärna hänga i handen och bli lång, och då dras jag fram och tappar balansen, jag måste liksom få upp huvudet på henne (som min tränare säger hela tiden) men det är typ omöjligt och tror detta hade funkat kanon!

Dock är det priset som sätter stopp. Ett nytt sånthär bett går loss på 2150 kr, say WHAT?! Haha. Dock kan man hitta begagnat runt 1000 lappen. 
Och jag tänker lite såhär: ''När jag varken tränar eller tävlar seriöst så varför ska jag köpa ett sånthär bett?''. Men varför ska man tävla och hålla på för att kunna köpa bra saker som passar både ryttaren och hästen, för att bli bättre och hjälpa till?

Vi får väl se vad som händer, Biggan är ändå för svår för mig att hoppa med... Men kanske blir lättare med hjälp av detta bettet? Hade jag haft ett sånthär bett hade jag utan tvekan börjat träna hoppning igen, annars vill jag typ inte, Biggan är en ganska svår häst, i alla fall för mig..


Kommentarer
Postat av: Moa

Har samma problem med min häst! Synd att det ska vara så satans dyra, och hur fräscht är det att köpa begagnat? haha! :)

2012-10-24 @ 23:00:11
URL: http://stallwk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0