Det finns folk till allt

Suck säger jag... Vilka människor det finns att störa sig på precis allt. 
Innan idag red jag en runda som jag brukar rida ibland och det innebär att jag rider in på en gräsväg, förbi en gård som sen blir en grusväg.
När jag kommer fram till gården (vägen går runt gården) står där en kvinna i 50 års åldern och säger till mig: ''Du vet väl att detta är privat mark va?!'' Med sur och bestämd röst. Jag svarar: ''Ojdå, jag såg ingen skylt nämnligen...'' Och då kontrar hon med att det ska inte behövas och att jag måste ta reda på vart jag får rida och inte, för det rider tydligen mycket hästar förbi på just denna vägen som tillhör deras gård. Hon sa att hon inte vill ha hästar i sin ''trädgård'' osv.
Men jag vet att jag har fått rida där men tydligen är denna kvinnan nyiflyttad här och hon säger att vi aldrig fått rida där även när hon inte bode där, mer än vad jag visste sa jag. Jag säger då att det kanske är bättre att sätta upp skyltar så folk vet vad som gäller, men nej det skulle hon verkligen inte.
Hon säger också att jag borde sett ett så kallat ''markrör'' som är orange och ligger en bit bort i ett typ dike/liten bäck som man rider över men som jag inte sett röken av, och säger då jag att: ''Hur ska jag som 20åring veta att ett sånt rör betyder att jag är inne på privat mark?''.
Jag talar även om att jag respekterar att vi inte får rida här men att jag faktiskt inte visste om detta och tyckte de kunde sätta upp skyltar för att underlätta för alla. Men sur och krängd som denna kärringen var så skulle hon absolut inte behöva detta.
Vi stod och diskuterade ett tag, men kom bara fram till att vi inte får rida där helt enkelt och att inga skyltar skulle behöva sättas upp. Men för fan, istället för att gnälla så jävla mycket vart man inte får rida så sätt upp en skyltjävel och spara hjärtinfarkten!
Tydligen gillar denna typen av människa att gnälla och knabba, för om det vore ett så STORT problem skulle skyltarna redan sitta uppe! Eller har jag fel?

Kommentarer
Postat av: Sarah

Det är inte så att allemansrätt kan gälla på vägen?

Svar: Nej, de äger en del av vägen som ligger intill gården och där får vi inte rida tyvärr.
Malin Andreasson

2012-09-25 @ 22:28:54
URL: http://frokenekonom.wordpress.se
Postat av: Molly Rodin

Men om man kollar allemansrätten så får man ju rida på andras marker om man "lämnar det i samma skick som det var i när man kom dit". Eller?

2012-10-16 @ 08:53:43
URL: http://mollyrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0